Stayokay Texel finalist Gaia Green Awards 2022

01 augustus 2022

Op dinsdag 20 september 2022 worden de Gaia Green Awards voor de zevende keer uitgereikt aan horecalocaties die duurzaamheid voorop zetten. Stayokay Texel is een van de drie finalisten in de categorie ‘Hotels’.

De Gaia Green Awards bestaat uit drie categorieën: hotels, restaurants en strandpaviljoens. De awards zijn in het leven geroepen om bijzondere duurzame horecalocaties te onderscheiden en andere horecagelegenheden te inspireren om te verduurzamen.

Stayokay Texel

Bij Stayokay Texel wordt hard gewerkt om diverse duurzame initiatieven te implementeren en dit scala steeds uit te breiden. Van alle Waddeneilanden is Texel de zonnigste plek, daarom mogen de 474 zonnepanelen op het dak natuurlijk niet ontbreken! Gasten kunnen hun elektrische auto opladen aan een van de laadpalen op de parkeerplaats (die deels voorzien worden van stroom via de zonnepanelen). Ook aan de kleinste gasten wordt gedacht. Naast het hostel is er een Bee-okay: een ho(s)tel speciaal voor bijen!

In het hostel zijn er ook meerdere duurzame hints te ontdekken. Alle medewerkers dragen gerecyclede bedrijfskleding, voedselverspilling is een no go (zo is de soep gemaakt van afgekeurde groenten van de Verspillingsfabriek) en het hostel draait, naast energie uit de zonnepanelen, op windenergie. Gasten worden eveneens gestimuleerd om hun verblijf extra duurzaam te maken. Hen wordt gevraagd korter te douchen, de verwarming lager te zetten en het afval te scheiden. Kleine moeite, grote impact!

Uitreiking Gaia Green Awards

De finalisten worden gedurende de zomermaanden bezocht door een mystery visitor die beoordeelt hoe de horecalocatie in de praktijk scoort op het thema duurzaamheid. Ook gaan de finalisten in hun netwerk op zoek naar zoveel mogelijk publiekstemmen, stemmen kan via deze link. De awards worden door de vakjury uitgereikt op dinsdag 20 september 2022 tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam in Rotterdam Ahoy.

Over Stayokay

Stayokay is de grootste hostelketen van Nederland met 20 verrassende locaties, van Terschelling tot Maastricht. Al sinds 1929 biedt Stayokay (inter)nationale gasten de ideale plek om te overnachten; slapen kan op privé- of gedeelde kamers. Maar ook voor vergaderingen, feestelijke en zakelijke events ben je bij Stayokay aan het juiste adres. Stayokay verzorgt jaarlijks bijna een miljoen overnachtingen en wil voortrekker zijn op het gebied van duurzame en sociale initiatieven. Stayokay is aangesloten bij Hostelling International: een netwerk van meer 3.000 hostels wereldwijd.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie).

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met LEWIS:
Esmée Oudman
stayokay@teamlewis.com